Ant-Man (2015) Bioscoop-review: Baskin Robbins Always Finds Out MARVEL MAANDAG #25

Door Hidde Heikoop

Op de premièredag van Ant-Man in Nederland (23 juli) heb ik de film bekeken en Ant-Man is een goede film die zich kan meten met Guardians of the Galaxy (humor), Captain America: The Winter Soldier (geweldige scenes) en Avengers: Age of Ultron (goed verhaal en emoties) en is ook zeker een van de betere solo-films in de MCU. De film bevat veel humor en verwijzingen naar toekomstige MCU-films en de rollen worden prachtig vertolkt door Corey Stoll (Yellowjacket), Evangeline Lilly (Hope VanDyne, de toekomstige Wasp), Michael Douglas (Hank Pym, die vroeger de superheld Ant-Man was) en Paul Rudd (Scott Lang, een jongen die goede daden verricht, maar opgepakt word en daardoor zijn dochter niet meer mag zien.) Als je de film nog niet hebt gezien (en ik raad je dat zeker aan), dan volgen hieronder vanzelfsprekend SPOILERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2015-07-17 05.16.042015-07-25 09.50.48

In 1989 (in de MCU-timeline past deze scene bij de vrijlating van Daniel Whitehall uit Agents of SHIELD) neemt wetenschapper Hank Pym (de met CGI jonger gemaakt Michael Douglas) ontslag bij S.H.I.E.L.D. nadat hij ontdekt dat de organisatie zijn Ant-Man technologie, waarmee mensen kunnen worden gekrompen, wil namaken. Howard Stark (John Slattery, die er wat ouder uitziet als in de video’s die Tony Stark in Iron Man 2 bekijkt), Peggy Carter (Hayley Atwell, met oudermakende makeup op en nu een van de leiders van SHIELD) en Mitchell Carson (een andere leider van SHIELD) vinden het jammer dat Pym SHIELD verlaat, maar zijn zeker niet klaar met hun SHIELD-praktijken in de nasleep van de Koude Oorlog. Pym vind de technologie te gevaarlijk om door andere mensen gebruikt te worden en besluit het de rest van zijn leven verborgen te houden. In het heden is Pym vervreemd geraakt van zijn dochter, Hope van Dyne, en leerling en protége Darren Cross. Beide hebben Pym uit het bestuur van zijn eigen bedrijf gegooid. Bovendien is Cross hard bezig zelf een krimppak te maken; de Yellowjacket (in de comics is dit het vijandige alter-ego van Hank Pym, maar dit is voor de film wat eenvoudiger gemaakt.)

2015-07-24 07.11.33 2015-07-25 07.44.10

Ondertussen wordt zwendelaar Scott Lang uit de gevangenis ontslagen, waarna hij intrekt bij zijn oude celgenoot Luis (hilarisch gespeeld door Michael Pena, die echt de show steelt in deze film.) Met instemming van zijn ex-vrouw Maggie mag hij wel zijn dochter Cassie Lang (die misschien ook nog wel de superheldin Ant-Girl word in een toekomstige MCU-film) blijven zien, zolang hij maar alimentatie betaald. Door zijn criminele verleden kan Lang echter geen enkele baan lang houden (zoals bij Baskin Robbins, een soort Starbucks maar dan voor ijs), en gaat noodgedwongen akkoord om zich bij Luis’ bende aan te sluiten voor een inbraak. Het doel van de Luis is het huis van Pym (een meesterlijke test opgezet door Pym zelf om te testen of Scott Lang het in zich heeft om de nieuwe Ant-Man te worden.) Lang maakt bij de inbraak zodoende zonder het te beseffen het oude Ant-Man-pak van Hank Pym buit. Wanneer hij het uitprobeerd, krimpt hij zichzelf per ongeluk tot het formaat van een mier. Geschrokken wat het pak kan besluit hij het terug te brengen naar Pym’s huis, maar wordt gearresteerd (Hope VanDyne, die nog niet op de hoogte was gesteld van haar vaders plan belde de politie.)

Het blijkt echter dat Pym Lang al een tijdje in de gaten hield, en via Luis’ opzettelijk het pak had laten stelen bij wijze van test. Onder de indruk van Lang’s vaardigheden besluit Pym hem te helpen ontsnappen en te rekruteren als zijn vervanger. Hij wil dat Lang met het Ant-Man-pak uiteindelijk het Yellowjacket-pak van Cross steelt (Pym vertrouwt zijn voormalige leerling niet en denkt dat Cross langzaam gek word van de krimptechnologie.) Van Dyne helpt hem te trainen met vechttechnieken voor de taak en Hank Pym onderwijst hem in de Ant-Man-leer.  Zo leert Scott onder andere mieren te commanderen als hij klein is met zijn gedachten, de verschillende mierensoorten en de manieren waarop hij ze kan inzetten onderscheiden en snel tussen kleine doorgangen te manoevreren (op een deur afrennen en op tijd krimpen, wat talloze malen op hilarische wijze fout gaat :))

Tevens blijkt dat Pym en zijn dochter op gespannen voet met elkaar staan omdat Pym’s vrouw, Janet, is gestorven toen ze met een ander krimppak een Sovjet-raket uitschakelde (Hank Pym was dus in de jaren 80 Ant-Man en de makers van Ant-Man hebben al de wens uitgesproken om een film te maken waarin we kunnen zien wat Hank Pym’s Ant-Man en Janet VanDyne’s Wasp voor missies deden in het verleden.) Hank Pym heeft dat jarenlang verborgen gehouden voor Hope, maar onthult het toch en vader en dochter worden herenigd. Lang’s eerste opdracht wordt een apparaat stelen uit het hoofdkwartier van The Avengers (de New Avengers-basis die we aan het einde van Avengers: Age of Ultron zien.) Dit lukt, ondanks tussenkomst van Sam Wilson (Anthony Mackie’s Falcon uit Captain America: The Winter Soldier en die ook te zien is als cameo in Avengers Tower en als New Avenger in Avengers: Age of Ultron.), die gelijk word verslagen door iemand die niet eens bij de Avengers hoort 🙂

Ondertussen heeft Cross zijn Yellowjacket voltooid, en nodigt Pym uit om de onthullingsceremonie bij te wonen. Lang infiltreert het gebouw en saboteert de computerservers, maar wordt gevangen door Cross wanneer hij het Yellowjacketpak wil stelen. Cross dreigt nu beide krimppakken aan HYDRA te verkopen. Lang kan ontsnappen en verslaat de meeste HYDRA- agenten wanneer deze het pak komen halen, maar HYDRA-leider Mitchell Carson (die dus al heel lang geïnfiltreerd was in SHIELD en een van de nieuwe leiders is van Hydra, naast Ward in Agents of SHIELD) kan ontkomen met de Pym-particles, de technologie waarmee je dingen kunt verkleinen. Wellicht zien we die technologie nog ergens opduiken in Captain America: Civil War en in Agents of SHIELD of in een van de Netflix-series.

Cross trekt het Yellowjacket pak aan, en een gevecht tussen hem en Lang volgt. Het eerste gevecht eindigt onbeslist omdat Lang wordt gearresteerd door Paxton, de agent die nu een relatie met Maggie. Cross gijzelt hierop Cassie om Lang tot een tweede gevecht te dwingen. In dit gevecht doodt Lang Cross door tot subatomair niveau te krimpen en Cross’ pak te saboteren zodat het oneindig blijft krimpen. (Scott Lang komt hierdoor in de Quantum Realm terecht, een soort vijfde dimensie. Dit is dezelfde dimensie waarin Janet VanDyne waarschijnlijk in is verdwenen. De Quantum Realm word misschien ook wel gebruikt door Doctor Strange in zijn eigen solo-film om tussen dimensies te reizen. Scott Lang weet in ieder geval door zijn dochter weer groter te worden, ontsnapt uit de Quantum Realm en komt weer terug in de echte wereld.) Als dank voor zijn heldendaad zorgt Paxton ervoor dat Lang uit de gevangenis blijft en zijn dochter weer mag zien.

After Credits Scene, Stan Lee-cameo en opzet van MARVEL MAANDAG in de herfst en winter en volgend jaar

In de eerste bonusscene voor de credits is te zien hoe Pym een nieuw krimppak maakt voor zijn dochter (het Wasp-pak, waardoor we weten dat Wasp hoogstwaarschijnlijk in Avengers: Infinity War haar opwachting maakt – Kevin Feige heeft al bevestigd dat ze Wasp niet laten verschijnen in Captain America: Civil War, omdat die film al redelijk gevuld is.) In de tweede bonusscene (die direct uit Captain America: Civil War is gehaald om toe te voegen aan het eind) is te zien hoe Lang zich bij Wilson en Steve Rogers aansluit nadat ze Bucky Barnes hebben gevonden. Luis laat weten dat Sam Wilson Scott zoekt in een van de laatste scenes voor het eind van de film en Wilson zegt als antwoord op Steve Rogers hoe ze verder kunnen: I might know a guy. Daar bedoelt hij Scott Lang mee en we weten dus dat Ant-Man voor de kant van Captain America kiest in de Civil War.

2015-07-30 14.45.282015-07-26 21.32.242015-07-31 05.18.502015-07-31 20.24.55

Stan Lee is te zien als barman in een scene waarin Luis uitlegt (in voice-over) hoe hij aan de inbraakklus in Pym’s huis is gekomen.

Ant-Man sluit hiermee, als de 12de film in de MCU, Phase 2 af en het laatste wat we van de MCU dit jaar gaan zien zijn Agents of SHIELD Seizoen 3 (dat op 29 september begint) en de Jessica Jones-serie op Netflix (die waarschijnlijk in oktober of november in zijn geheel op Netflix word gezet.) Vervolgens kunnen we volgend jaar gaan kijken naar Daredevil Seizoen 2 (dat met de introducties van Elektra en The Punisher in de MCU ontzettend vet beloofd te worden) in april, Captain America: Civil War in mei en Doctor Strange in november. Luke Cage en Iron Fist verschijnen ook nog op Netflix, maar daarvan weten we nog niet de premiere-data. Ook bespreek ik volgend jaar uiteraard Deadpool in februari, de derde Xmen-film in de First Class-reeks Xmen: Apocalypse in mei en de Gambit-solofilm met Channing Tatum in de hoofdrol in het najaar van 2016.

Ik ben op 31 augustus weer terug met MARVEL MAANDAG #26, waarin ik hopelijk de eerste trailer van Captain America: Civil War kan laten zien en ik ga waarschijnlijk ook alle Xmen-films van 20th Century Fox reviewen (heb pas de Rogue Cut van Days of Future Past gekocht via de UK op DVD en die maakt de film echt anders) totdat ik Agents of SHIELD Seizoen 3 en Jessica Jones kan bespreken. Ondertussen behandel ik natuurlijk de rest van het jaar elke maandag het laatste Marvel-nieuws op het gebied van film en televisie.